Harcamalarınız size puan olarak geri dönsün!

Kazanç Oranınız:1,00 = 2Puanlar

-18%

Ahtamar Kilisesi – Işıkla Canlanan Duvarlar (Karton Kapak) 3.Baskı

Orijinal fiyat: ₺120,00.Şu andaki fiyat: ₺98,40.

Van Gölü’ndeki küçük bir adada, çok uzaktan bile görülebilen bir konumda yükselen Ahtamar Kilisesi, dış cephesini şeritler halinde saran kabartmalarıyla, Doğu-Hıristiyan mimari sanatının eşsiz bir örneğidir. Çoğu yassı olan bu kabartmalar, puslu havalarda ya da gölgede duvarın içinde belirsizleşirken, gün ışığında canlanır; böylece kilise güneşle birlikte adeta “hayat bulur”. Bugüne dek Ahtamar üzerine yapılan araştırmalarda, kilisenin mimarisi ve süslemeleri birbirinden ayrı ele alınmıştı. Ne var ki, Ahtamar’da mimari ile dış donanım ayrılmaz bir bütündür, kiliseyi “ışıldayan” bir yapı haline getiren de bu bütünlüktür. Dolayısıyla, kilisenin bir bütüncül sanat yapıtı olarak değerlendirilmesi gerekir. Ahtamar’ın sa9nat tarihi açısından önemi ancak böyle bir bakışla açığa çıkar. Ahtamar Kilisesi, daha önce başka örnekleri görülmüş bir yapı tipini temsil etmekle birlikte, iyi korunmuş tek örnek olması açısından büyük önem taşıyor. Ne yazık ki, böylesine önemli bir yapı bugüne dek hak ettiği ilgiyi görmedi. Mazhar Şevket İpşiroğlu’nun yıllar önce Almanya’da yayımlanmış olan bu incelemesinin Türkçeye kazandırılmasıyla, topraklarımızda yeşermiş sayısız kültür ürününden biriyle ilgili önemli bir başvuru kaynağına kavuşmuş oluyoruz.

Stok kodu: YKY9789750850653 Kategoriler:

Açıklama

Van Gölü’ndeki küçük bir adada, çok uzaktan bile görülebilen bir konumda yükselen Ahtamar Kilisesi, dış cephesini şeritler halinde saran kabartmalarıyla, Doğu-Hıristiyan mimari sanatının eşsiz bir örneğidir. Çoğu yassı olan bu kabartmalar, puslu havalarda ya da gölgede duvarın içinde belirsizleşirken, gün ışığında canlanır; böylece kilise güneşle birlikte adeta “hayat bulur”. Bugüne dek Ahtamar üzerine yapılan araştırmalarda, kilisenin mimarisi ve süslemeleri birbirinden ayrı ele alınmıştı. Ne var ki, Ahtamar’da mimari ile dış donanım ayrılmaz bir bütündür, kiliseyi “ışıldayan” bir yapı haline getiren de bu bütünlüktür. Dolayısıyla, kilisenin bir bütüncül sanat yapıtı olarak değerlendirilmesi gerekir. Ahtamar’ın sa9nat tarihi açısından önemi ancak böyle bir bakışla açığa çıkar. Ahtamar Kilisesi, daha önce başka örnekleri görülmüş bir yapı tipini temsil etmekle birlikte, iyi korunmuş tek örnek olması açısından büyük önem taşıyor. Ne yazık ki, böylesine önemli bir yapı bugüne dek hak ettiği ilgiyi görmedi. Mazhar Şevket İpşiroğlu’nun yıllar önce Almanya’da yayımlanmış olan bu incelemesinin Türkçeye kazandırılmasıyla, topraklarımızda yeşermiş sayısız kültür ürününden biriyle ilgili önemli bir başvuru kaynağına kavuşmuş oluyoruz.Ön Asya’daki Hıristiyan sanatı, geçtiğimiz yüzyılın ikinci yarısından yirminci yüzyılın sonuna dek uzanan zaman dilimi içinde sürekli bir araştırma konusu olagelmiştir. Ermeni ve Gürcü anıtları üstüne kapsamlı araştırmalar yapmış bazı önemli kişilerin adlarını burada anmak gerekir: Dubois-Monpereux, Brosset, Grimm, Schnaase, Texier, Lynsch, ayrıca Viyana Okulu üyeleri ve bazı Rus bilim adamları. Bu çalışmaların ışığında, sanat tarihi açısından büyük önem taşıyan belirli yapıtların da incelenmiş olması gerekirdi. Bu beklenti günümüze kadar karşılanmamıştır. Önceki kuşakların büyük ölçekli projelerinin tekil araştırmaların önünü açmaktan çok tıkadığı izlenimine kapılmamak mümkün değildir. Böyle bir araştırma ortamında elimizdeki bu çalışma –Anadolu’nun güneydoğusundaki bir Hıristiyan kilisesinin (916-921) monografisi– fazlaca bir savunma yapmayı gerektirmemektedir. Bugüne dek Ahtamar üstüne yapılan araştırmalarda, kilisenin mimarisi ve süslemeleri birbirinden ayrı ele alınmıştır. Mimarisi eski moda ve fazla yöresel olarak nitelenip dikkate değer bulunmamıştır. Kilise yalnızca çok zengin dış cephe süslemeleri açısından ilgi çekmiş, bu süslemeler de çoğunlukla ikonografik açıdan incelenmiştir. Ne var ki, burada mimari yapı ile süslemeleri birbirinden ayırmanın doğruluğu sorgulanmalıdır. Ahtamar’ın dış tasarımı bir plastik-mimari örneğidir. Mimarisindeki işlevsellikle anlam bulmuş, mimarisi de plastik sanat öğelerinin taşıyıcısı olarak önem kazanmıştır. Mimari ile süsleme Ahtamar’da öylesine birbirine bağlıdır ki, yalnızca bu bağlantı çerçevesinde doğru açıdan incelenebilirler. Kısacası, kilisenin bir bütüncül sanat yapıtı olarak ele alınması gerekir. Ahtamar’ın sanat tarihi açısından önemi ancak böyle bir bakışla açığa çıkar ve bizce şimdiye dek böyle bir değerlendirme yapılmamıştır.Ahtamar Haç Kilisesi, Van Gölü’ndeki küçük bir adada, çok uzaktan bile görülebilen bir konumda bulunmaktadır. Yalnızca kuzey cephesi, dik kayalıklar yüzünden gözlerden uzaktır. Kilise, iki basamaklı yüksek bir kaide üstünde duran bir anıt gibi göğe uzanmaktadır. Kilisenin bu anıtsal görünümü, dış cephesini kuşaklar halinde çevreleyen, plastik sanat öğeleriyle süslü frizlerden kaynaklanmaktadır. Bu süslemeler kiliseyi, Kapadokya’daki mağara kiliselerinin bütünüyle karşıtı bir yapı türü haline getirmiştir. Doğu’nun kiliseleri genelde iç mekâna yönelikken, Ahtamar zengin dış süslemeleriyle dışarıya ve dört bir yana doğru açılmaktadır.Kilisenin dışı, sayısız kabartmayla bezenmiştir. Çoğu öylesine yassıdır ki, puslu havalarda ya da gölgede, duvarın içinde belirsizleşmektedir. Bu kilisedeki plastik sanat öğeleri ancak gün ışığında canlanır. Kabartmalar bir zamanlar renkli taşlarla bezeliymiş ve söylenenlere bakılırsa altınla kaplıymış. Işığı yansıtan bu malzemeler ve gölün yüzeyindeki ışık oyunları, yontulara öylesine büyük bir parıltı kazandırmıştır ki, eski kaynaklarda kilise “ikinci bir güneş” olarak tanımlanır. Ahtamar, o dönemde yaşayanlara, kendiliğinden ışık saçan bir nesne gibi görünmüş olsa gerek.Kuşkusuz, yüksek rakımlı Van bölgesinde güneş ışınlarının giderek yoğunlaşması, bu ışıldama ve parlama etkisine katkıda bulunmuştur. Mimarlık tarihi açısından büyük önem taşıyan nokta ise, mimarın geleneksel Ermeni tarzından uzaklaşıp yapıyı poligonal biçimde bölerek ışığı yönlendirmeyi başarmış olmasıdır. Duvarlardaki ışık kırılmalarıyla yapı adeta perdahlanır; güneşin devinimiyle sürekli değişen ışık altında duvar yüzeyleri karanlıkta ışıldayan reflektörleri andırır. Parıldayan dış donanımın da buna eklenmesiyle, kilise tam bir ışık kütlesi haline gelir.Kısacası, Ahtamar Kilisesi’nde mimari ile dış donanım, ayrılmaz bir bütündür. Kiliseyi ışıldayan bir yapı haline getiren de bu bütünlüktür. Ahtamar’ın, daha önce başka örneklerde de görülmüş bir yapı tipini temsil etmesi olasılığı elbette yadsınamaz. Ama Ahtamar Kilisesi iyi korunmuş tek örnektir ve Doğu’daki Hıristiyan mimari sanatı tarihinde eşsiz bir anıt olarak kalacaktır. İşte bu nedenle, bu yapının monografik bir incelemesinin yapılması gereklidir.“‘Işık sanatı’ –yani sanat yapıtı ile ışık arasındaki ilişkinin özellikle vurgulanması ve ön plana çıkarılması– ne anlama geliyor; bu ışık sanatı tanımının ‘ardında’ acaba bir ışık tanrısı, bir ışık mitosu, bir ışık metafiziği ya da ışık estetiği mi var?”1 sorusu burada da akla gelmektedir. Zerdüştlerin ülkesinin çok yakınındaki Van yöresinde, güneş kültüne bağlı Mazdek inancıyla erken Hıristiyanlık döneminin etkileşime girmiş olması belki de olayın temelini oluşturmaktadır. Bu etkileşimin bir sonucu olarak onuncu yüzyılda özgün mimarisiyle bu kilise ortaya çıkmıştır.Bu monografide yer alan fotoğraflar, 1960 yılında Van yöresine yapılan uzun bir inceleme gezisinde çekilmiştir.* Gezi için gereken mali kaynağı sağlayan İstanbul Üniversitesi’ne duyduğum şükran borcunu dile getirmek isterim. Daha sonra, birkaç sömestr konuk profesör olarak bulunduğum Tübingen kentindeyken, bu malzeme üstünde çalışma olanağı buldum. Alman meslektaşlarımla birlikte çalıştığım bu dönemi güzel bir anı olarak saklayacağım. Özellikle Prof. Hubert Schrade’ye, mesleki katkıları ve verdiği destekten ötürü teşekkürlerimi sunmayı bir borç bilirim. Ayrıca, görsel malzemenin hazırlanması ve kitabın basılmasında bana büyük anlayış gösteren yayıncım Dr. C. A. Kupferberg’e de şükranlarımı iletirim.

Ek bilgi

ISBN

9789750850653

Yayınevi

Yazar

Sayfa Sayısı

112

Ölçü

16.5 x 24 cm

Tekrar Baskı

3. Baskı / 06.2021

Bibliyotek: Kitap Tutkunlarının Güvenilir Adresi

Bibliyotek, edebiyat dünyasının zengin ve çeşitli yelpazesini, seçkin yayınevleriyle işbirliği içinde siz değerli okurlarımıza sunmaktan gurur duyar. Kitap severlerin beklentilerini en üst düzeyde karşılamak adına sürekli gelişen ve yenilenen bir hizmet anlayışıyla hareket ediyoruz.

Stok Bilgisi ve Ürün Tedarik Süreci

Web sitemizdeki ürünlerimiz, birçok satış kanalıyla doğrudan entegre bir sistem üzerinden yönetilmektedir. Bu nedenle, sitemizde belirli bir stok bilgisi görüntülenmemektedir. Eğer aradığınız ürün tedarikçi firmamızda mevcut veya stoklarımızda bulunuyorsa, sitemiz üzerinden satın alabilirsiniz. Firmaların yanlış stok bilgilendirmesinden dolayı iptal edilen siparişleriniz için tarafınıza bilgilendirme yapılarak ücret iadeniz gerçekleştirilecektir.

Ön Satıştaki Ürünler Hakkında

Ön satışta olan ürünlerimizin detayları ve çıkış tarihleri, web sitemizde ürün sayfalarında belirtilmektedir. Eğer siparişinize bir ön satış ürünü eklemişseniz, tüm siparişiniz, bu ürünün çıkış tarihinden sonra gönderilecektir. Parçalı gönderim yapmadığımız için, siparişlerinizin tamamını bir arada teslim ediyoruz.

Tedarik Süreci ve Süreleri

Bibliyotek olarak, binlerce kitaptan oluşan geniş bir envantere sahibiz. Ancak, bazı özel veya daha az talep gören kitaplar, doğrudan yayınevleri veya tedarikçi firmalardan temin edilmektedir. Tedarik süreci, kitabın yayınevi veya tedarikçiye göre değişkenlik gösterebilir ve genellikle 3 ila 10 iş günü arasında sürmektedir. Siparişinizde tedarik aşamasında olan bir ürün varsa, bu ürünün tedarik süreci tamamlandığında tüm siparişiniz kargoya verilecektir.

Kargo Süreci

Tedarik süreci tamamlanan ürünler, 2 iş günü içinde kargoya teslim edilmektedir. Hızlı ve güvenilir kargo hizmetimizle, kitaplarınız en kısa sürede kapınıza ulaşacaktır.

Bibliyotek, kitap tutkunları için kesintisiz ve kaliteli bir okuma deneyimi sunmayı hedefliyor. Sizlerle edebiyatın büyülü dünyasında buluşmak için sabırsızlanıyoruz.

Ürün bilgilendirme sayfasındaki hataları aşağıdaki form aracılığıyla bildirebilirsiniz.